Meni

Boris Malagurski otkriva kako i zašto je zabranjena emisija “Revolucija”


Poznati srpsko-kanadski režiser, producent i bivši voditelj emisije “Revolucija”, Boris Malagurski, otkriva za Teleprompter.rs kako je došlo do zabrane i ukidanja njegove autorske emisije “Revolucija” koja se nekada emitovala na televiziji “Happy”. 

Malagurski je došao na ideju da pokrene emisiju “Revolucija” nakon gostovanja u emisiji “Ćirilica” kod Milomira Marića na televiji “Happy”. Kako kaže, Mariću je posle gostovanja predložio da pokrene emisiju “Revolucija svesti”. Kako kaže, Marić mu je predložio da skrati naziv emisije na “Revolucija” i da snimi pilot epizodu kako bi je predstavio čelnicima TV “Happy”.

– Vlasniku se dopala pilot epizoda i postao sam urednik i voditelj “Revolucije”. Važno je da napomenem da ja nikada nisam bio zaposlen na TV “Happy”, već sam snimao emisije po autorskom ugovoru. Tada se mnogo govorilo o autocenzuri, odnosno, novinarima koji tačno znaju šta smeju, a šta ne smeju da objave, pa shodno tome i izveštavaju, ali sam ja zaista želeo da “Revolucija” pomeri granice i u tome me je TV “Happy” na početku, moram da priznam, uglavnom podržavala. Verujem da sam na TV “Happy” mogao da pustim mnoge priče koje niko ne bi mogao ni na jednoj drugoj televiziji, a i Milomir Marić i direktorka Aleksandra Krstić su više puta stali iza mene i pokušali da umire nezadovoljstvo onih kojima se teme koje sam obrađivao u emisijama nisu dopadale, a bilo ih je mnogo, priča Malagurski za Teleprompter.rs.

Mlađan Dinkić naredio cenzuru jedne epizode

Kako je vreme prolazilo, Malagurski je počeo sve više da oseća pritisak zbog uređivačke autonomnosti. On se priseća slučaja kada je jedna epizoda “Revolucije” bila zabranjena zbog pritisaka koji su stizali direktno iz kabineta bivšeg ministra finansija, Mlađana Dinkića.

– Kad sam odlučio da dovedem Domagoja Margetića u emisiju da govori o aferi “Kiparske pare” u koju je navodno bio umešan i Mlađan Dinkić, otišao sam da snimim prilog u kojem odlazim do centrale Dinkićevog URS-a ne bi li ga lično pozvao da gostuje u emisiji. Sećam se da sam bio na krovu garaže na Obilićevom vencu nakon snimanja, pakovali smo opremu u automobil, kada mi je zazvonio telefon. Direktorka mi je rekla da je Dinkićev šef kabineta Nemanja Miljković zvao TV “Happy”, da je bio veoma ljut što snimamo emisiju na temu optužbi Domagoja Margetića, nakon čega je od mene traženo da izbacim kompletan prilog, što sam odbio, a kasnije mi je ponuđeno da se emisija cenzuriše i da ja učestvujem u tome, što sam takođe odbio. Kad je TV “Happy” odbila da emituje tu epizodu, javno sam progovorio o cenzuri. Tada je samo jedan portal objavio moju ispovest. Pošto sam odbio da snimam nove epizode dok ne dopuste javno objavljivanje zabranjene epizode, napravili smo kompromis da se emisija pusti na Jutjubu, a da nastavim rad na TV “Happy”, objašnjava bivši urednik “Revolucije”.

Dodaje da zabrana epizode o Mlađanu Dinkiću nije izolovan slučaj. Kako kaže, zabranjene su još neke epizode – “Drugi čas ekonomije sa Brankom Dragašem” i “Feketić”, u kojoj je, u “želji za većim rejtingom”, otišao u Feketić da spašava ljude.

Sve je kulminiralo krajem novembra 2014. godine kada je emisija “Revolucija” i zvanično skinuta sa programske šeme TV “Happy”. Malagurski ističe da je bilo u planu da se nastavi sa emitovanjem posle praznika. Međutim, kada su prošli svi praznici, odmah posle pravoslavnog Božića, kontakirao je generalnu direktorku Aleksandru Krstić koja mu je samo saopštila da više neće biti “Revolucije” i da je najbolje “da dođe na televiziju da porazgovaraju.”

– Ona mi je objasnila da novi šef programa nije uvrstio “Revoluciju” u programsku šemu. Kad sam pitao zbog čega, ona mi je rekla da ne zna. Pošto nisam bio zadovoljan odgovorom, insistirao sam da mi se makar da neki razlog. Očekivao sam da će odgovor biti “zbog slabog rejtinga“”, ali sam bio spreman i na to da reagujem, jer je rejting emisije bio vrlo dobar dok je emisija imala stalni termin na početku emitovanja, nekoliko puta i veći od veoma gledane “Ćirilice”. Međutim, nakon zabranjivanja epizode o Mlađanu Dinkiću kao i moje javne optužbe za cenzuru, TV “Happy” je počela konstantno da menja termin emisije, pod izgovorom da “traži pravi termin”. Bilo mi je jasno da se nije tražio nikakav “pravi termin”, već da se emisija namerno pomera na drugi termin kad god rejting počne da raste, objašnjava Malagurski.

Milomir Marić i Boris Malagurski

On napominje da rejting nije bio razlog jer mu je direktorka televizije u jednom razgovoru rekla da “emisiji nije ni data šansa da raste”, a veruje da ni kvalitet emisije nije bio problem. Tada se, prema njegovim rečima, uključio i Milomir Marić koji je Malagurskog uverio da će “pričati sa vlasnikom”, ne bi li spasao “Revoluciju”.

– Nisam želeo odmah da izađem u javnost sa informacijom o ukidanju emisije, u nadi da će Marić uspeti da vrati emisiju u programsku šemu. Kad sam shvatio da se to neće desiti, javno sam rekao istinu. Nije mi toliko žao same emisije, pa ni toga što više neću imati priliku da radim ono što volim, žao mi je obespravljenih radnika, diskriminisanih i otpuštenih, svih ljudi kojima je “Revolucija” bila jedina šansa da na nacionalnoj frekvenciji saopšte sve probleme koji ih muče i pokušaju da ih promene, priča Malagurski za Teleprompter.rs.

Vučić je bio zabranjena tema

Na pitanje da li je bilo pritisaka iz kabineta Aleksandra Vučića, Malagurski dodaje da je sa direktorkom televizije imao jedan “vrlo neobičan” sastanak kada mu je rečeno da ne sme da napada Aleksandra Vučića.

– Nakon poslednjih parlamentarnih izbora imao sam vrlo neobičan sastanak u kancelariji direktorke u kojoj mi je vrlo direktno rečeno da ne smem da napadam Aleksandra Vučića ili instituciju premijera Srbije, da smem da napadam ostale ministre i ministarstva, ali da ne pozivam na radničke štrajkove, demonstracije ili bunt bilo koje vrste. Tad se sećam da sam rekao: “Znate li da se emisija zove – Revolucija?”, priča Malagurski.

Teleprompter.rs ranije je više puta pisao o tome da gotovo svi mediji kritikuju Vučićeve ministre, ali nikada lično Aleksandra Vučića. Takva postavka Vučiću otvara mogućnost da tvrdi da su svi mediji anti-vladini i da nema cenzure, jer mediji konstantno kritikuju vladu. Međutim, iako se mediji možda predstavljaju kao anti-vladini, očigledno je da su pro-Vučić. Opširnije na tu temu možete pročitati u našem tekstu “Kako prepoznati zakamuflirane režimske medije“.

Nakon više pokušaja da se suprotstavi cenzuri, televizija “Happy” je, kako kaže Malagurski, pribegla novoj metodi cenzure. On kaže da su emisije cenzurisali bez njegovog znanja.

– Najbolji primer za to je bio prilog u kojem sam intervjuisao slučajnu prolaznicu, Belgijanku koja živi u Srbiji, koja je govorila o srpskom mentalitetu, ali i o tome kako u Belgiji građani odmah izađu na ulicu kad im se nešto ne sviđa, bune se i protestuju, za razliku od građana Srbije koji samo pasivno posmatraju kako političari kradu ono što je naše. Kad se emitovala ta epizoda na TV “Happy”, bio sam u šoku što je isečen deo u kojem Belgijanka govori o protestima u Belgiji i pasivnosti građana Srbije. Često sam morao da vagam da li da od svakog incidenta pravim skandal ili da se trudim da objavim koliko mogu, jer sam se vodio logikom da bolje i da se deo priče probije u medijski etar, nego da se ne probije ništa. Da nisam tako razmišljao, apsolutno sam uveren da “Revolucija” ne bi trajala gotovo dve godine, tokom koje smo ipak uspeli puno važnih tema da obradimo, dodaje Malagurski.

Magazin “Ronin”

Mnogi ne znaju da su Boris Malagurski i njegov dobar prijatelj Zlatko Bogatinovski nedavno pokrenuli nezavisni štampani magazin “Ronin”. Preko interneta su pokrenuli kampanju za prikupljanje novca, ali u toj nameri nisu uspeli.

Međutim, kako kaže Malagurski, uspeli su da “proguraju” nekoliko štampanih izdanja, ali usled kompletne cenzure medija u Srbiji, bilo im je gotovo nemoguće da obaveste ljude da takav jedan magazin uopšte i postoji.

– Mnogi mediji su odbijali da ugoste Zlatka da govori o novom magazinu, jer je u “Roninu” mogla da se pročita i ozbiljna kritika politike Srpske napredne stranke, pa i premijera Vučića. Polazeći od toga da mediji i treba da budu nezavisni i slobodni da osnovano kritikuju svakog, nadali smo se da će se ipak naći hrabri mediji koji bi se složili sa tim idealom novinarstva. U ovom trenutku, izdanje magazina može da se kupi putem sajta roninmagazin.com, gde se nalaze i mnogi sjajni članci uglednih autora koji mogu i besplatno da se pročitaju, kaže Malagurski za Teleprompter.rs.

Malagurski za naš portal otkriva da trenutno piše sinopsis za svoj prvi igrani filma, a u toku je i izrada tematike za treći deo dokumentarnog serijala “Težina lanaca”. Iako je u toku promocija drugog dela filma, koji se bavi neoliberalizmom i ekonomskom kolonizacijom, treći deo baviće se “načinima na koji nas sistem biološki uništava”.

– Cilj će biti da se podstakne ekološka svest građana na prostoru bivše Jugoslavije, da detaljno objasnimo šta je, zapravo, genetski modifikovana hrana, kao i da ponudimo detaljne alternative sistemu u kojem danas živimo, kao i oruđa pomoću kojih obični građani mogu da se izbore za bolje društvo. Pored toga, voleo bih da snimim i dokumentarni film o Srbiji – turistički dokumentarac koji bi, po uzoru na moj prethodni film o Beogradu, stavio akcenat na sve ono lepo što Srbija ima, a često uzimamo zdravo za gotovo. Od nedavno pišem sinopsis i za moj prvi igrani film, a za to sam već upoznao producenta koji je zainteresovan za koprodukciju. Nadam se da će projekti biti gotovi što pre, kao i uvek finansije su problem, ali postoje naši ljudi širom dijaspore koji podržavaju mene i moj rad i uz podršku svih koji žele da projekti na kojima radim vide svetlost dana, uveren sam da će projekti da se ostvare. Naravno, filmovi nemaju svrhu ako ljudi o njima samo pričaju, te se nadam da će oni inspirisati ljude, pre svega mlade generacije, da nešto preduzmu po pitanju nepravednosti sistema u kojem živimo, da menjaju sistem na bolje, zaključuje Malagurski.